تعداد بازدید: 2610

توصیه به دیگران 8

يکشنبه 14 ارديبهشت 1393-22:17

"سردر دانشگاه" بابل انبار زباله و نخاله

یکی از کاخ های سه گانه به دفتر رییس دانشگاه و دو دیگر به دفتر همکاران شان و نیز به کتابخانه تغییر کاربری داده است/ یکی از عوامل فرسایش این بنا نفوذ نم در بدنه آن است.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، علیرضاصادقی امیری، دبیر انجمن جوانان سپید پارس: "سردر دانشگاه" بابل که در تاریخ ۱۳۸۲/۰۷/۰۱ به شماره ۱۰۲۸۱  در سیاهه آثار ملی جای گرفته و بخشی از مجموعه کاخ های پهلوی است، در یک باغ زیبا احداث شده و در تملک دانشگاه علوم پزشکی است، اما متاسفانه همانند دیگر آثار تاریخی کشور و مازندران  حال و روز خوشی ندارد.

 سردر دانشگاه که چند سال پیش آزاد سازی شده و به عنوان یک نماد تاریخی-هویتی در میانه میدان و در یکی از بلوارهای اصلی شهر جای گرفته، مورد تعرض بسیاری قرار گرفته است.

  متاسفانه با آنکه این بنا در چند ده متری پاسگاه شهری است، چندی محل پاتوق معتادان و متکدیان شهری شده بود و اتاقک های آن محلی برای شب گذرانی و انبار وسایل آنان.

 البته پس از اعتراض های مردمی و با یک عملیات ضربتی معتادان و متکدیان گردآوری شدند، اما  پس از گذشت دو سال از این تخلیه، همچنان وسایل آنان در محل باقی مانده است. اتاقک های دیگر این اثر نیز به محلی برای انبار نخاله های ساختمانی بدل شده است.

 متاسفانه این اقدامات در برابر بزرگترین مرکز علمی و فرهنگی شهرستان و چند متری پاسگاه نیروی انتظامی رخ می دهد، و هیچ کس پاسخگوی این همه تخلفات میراثی نیست.

 یکی دیگر از عوامل فرسایش این بنا نفوذ نم در بدنه آن است که با وجود ایجاد فضای سبز در پیرامون آن، این روند تشدید شده است.

همچنین باید یادآور شد که بازدید از مجموعه کاخ ها به دلیل آنکه به عنوان دفاتر اداری از آنها استفاده می شود، برای گردشگران و حتا شهروندان امکان پذیر نیست.



 یکی از کاخ های سه گانه به دفتر رییس دانشگاه و دو دیگر به دفتر همکاران شان و نیز به کتابخانه تغییر کاربری داده است. این در رویی است که برای بازدید گروه های دوستدار میراث و یا دانشجویان مرتبط از این بناهای فاخر، نیاز به تشریفات اداری زمان بر و تایید حراست دانشگاه و ارائه معرفی نامه است. از این رو رصد و بازبینی وضع کاخ ها برای دوستداران با مشکل روبرو شده و دشواری هایی در پیش دارد.



 برای رفع این مشکل می توان با همکاری سازمان های مردم نهاد و حراست دانشگاه، در ساعاتی مشخص شده و با همراهی یک نماینده از حراست به گونه گروهی از این بناهای فاخر بازدید کرد.

با آنکه وضعیت حوزه های سه گانه میراث در مازندران بحرانی و اسفناک است، گزارش های خوبی از اداره کل این استان و دکتر بزرگ نیا مدیر کل میراث فرهنگی,صنایع دستی و گردشگری جهت ساماندهی وضع موجود و همکاری با سازمان های مردم نهاد در این حوزه به گوش می رسد.



 امید است که با تعامل و همکاری میان سازمان میراث فرهنگی و سازمان های مردم نهاد گواه تخلفات و ویرانی های کمتری در حوزه های سه گانه میراث باشیم،

*مطلب مرتبط

"بـابــل" بهشت وندال ها و کارتن خواب های تاریخی


  • سه شنبه 16 ارديبهشت 1393-11:51

    واقعا حیفه چقدر هم قشنگه. متاسفانه بعضیا فکر میکنن حمایت از این دست مراکز یعنی حمایت از رژیم پهلوی در حالیکه حمایت از فکر و طرح و زحمات ایرانیان در خلق اثار زیباست حالا زمان وقوعش در اون زمان بوده میتونسته در زمان مغول باشه بازم برای ما فرقی نداشت اون ذوق ایرانیه که برای ما قابل ستایش و ارجمنده که امیدواریم

    • رفيعي ازبابلپاسخ به این دیدگاه 2 3
      سه شنبه 16 ارديبهشت 1393-10:24

      سلام برادرعزيزم وبه اصطلاح دوستدارمحيط زيست بعدازده سال تاحالاكجابودي؟آياتازه به دفتررياست دانشگاه تبديل شده؟خداپدررياست جديدرابيامرزدكه هم آدم منطقي است وهم دوستدارمحيط زيست .وهركس ميتواندبه دفترش برودولي قبلا انگارمنطقه جنگي بوده هيچكس جرات نزديك شدن به دفتررانداشت ولي حالا...

      • جواد بیژنیپاسخ به این دیدگاه 2 2
        دوشنبه 15 ارديبهشت 1393-15:26

        سپاس از مازندنومه بابت اطلاع رسانی امیدوارم مدیران خواب آلود بابل بیدار بشند


        ©2013 APG.ir